Chcesz porozmawiać?
Zostaw swój telefon – oddzwonimy.

strona główna > blog > Alfabet Wellbeingu: B jak Bierna Obecność

Alfabet Wellbeingu: B jak Bierna Obecność

22-10-2021

Bierna obecność – czym jej, jak jej przeciwdziałać i jaką rolę odgrywa tu menedżer? O tym w kolejnej odsłonie Alfabetu Wellbeingu.

Bierna obecność pracowników to jeden z głównych powodów obniżenia efektywności działania organizacji i w ogóle działań człowieka. I o ile nieobecność fizyczna jest widoczna i mierzalna, o tyle nieobecność duchem zauważyć trudniej. Co więcej – to zjawisko znacznie kosztowniejsze dla pracodawcy niż jego siostra – absencja!

Z angielskiego „presenteeism” to określenie stanu, w którym pracownik jest fizycznie obecny w pracy, ale nie jest w pełni efektywny z powodu osłabionej kondycji psychicznej lub fizycznej. Skutkuje to obniżeniem wydajności pracy pracownika nawet o 40%.

Gdy jesteś w stresie, masz problemy na linii balans praca – życie, kłopoty w rodzinie lub ze zdrowiem – to wszystko może się odbić na Twojej skuteczności. Ciężko otwarcie się komunikować z innymi. Wzrasta konfliktowość, trudno realizować podstawowe czynności, wykonywać telefony, analizować maile. I trudno prosić o wsparcie kolegów czy zgłaszać uwagi do przełożonego.

Bierna obecność – powody:

  • problemy mentalne, czyli niemożność skupienia, myślenie o problemach osobistych, chaos w głowie itp.
  • kłopoty z kręgosłupem oraz bóle głowy. To wszystko jest już plagą naszych czasów i dotyczy coraz większej z grup zawodowych bez względu na wiek czy płeć,
  • problemy gastryczne.

Jak przeciwdziałać biernej obecności?

Kluczowym obszarem przeciwdziałania jest wsparcie pracowników w radzeniu sobie ze stresem i emocjami. Także, i przede wszystkim, menedżerów. Puszczenie kontroli i umiejętność radzenia sobie w sytuacji, która nie jest stabilna i na którą nie mamy wpływu to duże wyzwania dla większości ludzi.

Interesującą propozycją wyjaśnienia roli managera w redukcji biernej obecności wynikającej z wysokiego poziomu stresu jest koncepcja postulująca konieczność rozróżnienia dwóch rodzajów wymagań: wymagań jako wyzwań i wymagań jako przeszkód.

Amerykańska badaczka Marcie Cavanaugh wraz z zespołem była jedną z pierwszych, która zaproponowała takie rozróżnienie. Różnica polega na tym, że wymagania – wyzwania – poza stresem – przynoszą pracownikowi zyski. Na przykład w postaci możliwości nauczenia się czegoś czy też wykazania się swoimi umiejętnościami.

Natomiast wymagania – przeszkody są wyłącznie źródłem stresu, przeszkadzają w osiągnięciach i nie przynoszą żadnych zysków, które pozwoliłyby nie dopuścić do poważniejszych negatywnych skutków stresu (Cavanaugh i in., 2000). Badania te dogłębnie w 2019 r zanalizował tez zespół CIP, z którym mam okazję współpracować.

Ważne jest więc, aby ludzie potraktowali kryzys jako wymaganie – wyzwaniem, a nie wymaganie – przeszkodę. Tym samym, żeby się nie zdemotywowali i osłabili – kluczowy jest wysoki poziom przywództwa.

Rola menedżera w przeciwdziałaniu biernej obecności

Najważniejsze kompetencje po stronie menedżera to umiejętność udzielenia wsparcia pracownikowi, empatia, jasne wytyczanie zasad oraz pokazanie znaczenia obecnej sytuacji dla rozwoju.

Czyli menedżer, który wspiera pracowników w sposób realny, autentyczny oraz pokazuje, że dzięki tej sytuacji mogą się czegoś nauczyć, będzie obniżał ich poziom biernej obecności, a podnosił motywację. Będzie obniżał poziom stresu i pomagał przejść zwycięsko przez trudy sytuacji.

Takie podejście pozwoli pracodawcy stworzyć trwały, stabilny, lojalny i efektywny zespół będący motorem generującym zyski dla organizacji jutra.

Menedżer musi więc:

  • wykazać się umiejętnością odpuszczenia kontroli – zaufać ludziom,
  • wykazać się empatią i umiejętnością jej okazania w sposób konstruktywny,
  • jasno definiować zasady współpracy,
  • radzić sobie z własnymi emocjami,
  • być elastycznym, otwartym na nowe.

W Prodialogu proponujemy odpowiednio dobrane rozwiązania, które obniżają skalę problemu w całym przedsiębiorstwie w sposób trwały! Wspierają ludzi a tym samym wspierają firmę.

Porozmawiaj z nami o strategii wellbeingowej w Twojej firmie. Skontaktuj się z nami TU>>

Alfabet Wellbeingu to cykl inspirujących nagrań i publikacji, które dedykujemy różnym zagadnieniom nowej rzeczywistości. Mówimy o wyzwaniach i potrzebach, z jakimi mierzą się świat biznesu i pojedynczy człowiek, a także o tym, jak sobie z tym wszystkim skutecznie radzić.

Zobacz też: U jak Uzależnienia

 

Powiązane wpisy

Bierna obecność obniża efektywność pracownika o 40%?

Wideo

Alfabet Wellbeingu: E jak Emocje

Wideo

Alfabet Wellbeingu: U jak Uzależnienia