Corporate wellness to konieczność naszych czasów
Pracownicy są podstawą każdej organizacji. To ich entuzjazm, motywacja, siły i kompetencje budują sukces danej firmy. Jednak w dzisiejszych czasach bardzo łatwo o zachwianie tych elementów.
Dziś pracownicy w sposób widoczny odczuwają skutki przeciążenia stresem i brakiem równowagi pomiędzy pracą zawodową, a życiem rodzinnym. To z kolei odbija się szerokim echem na ich odporności psychicznej i fizycznej. Wzrasta ryzyko pojawienia się chorób zawodowych. Wszystko to wpływa na obniżenie motywacji, kreatywności i skuteczności działania pracowników. Jak pracodawca może temu zapobiec?
Najskuteczniejszym sposobem jest długoterminowe i systematyczne dbanie o samopoczucie pracowników. Odpowiedzią na to jest wprowadzenie profesjonalnego programu wellness.
“Corporate wellness” czyli wellness w korporacji to nowoczesny trend zarządzania organizacją, którego podstawą jest założenie, że pracownik jest najcenniejszym dobrem firmy. Zatem przedsiębiorca funkcjonujący na dzisiejszym rynku pracy powinien liczyć się z tym, że potencjał jego firmy tkwi właśnie w jego pracownikach. Musi więc zobaczyć w nich nie tylko ludzi wykonujących na czas jego polecenia, ale też i ludzi, których mogą dotykać różnorakie problemy zarówno natury fizycznej jak i emocjonalnej.
Wellness to konieczność naszych czasów
Rośnie tempo życia, rośnie też ilość bodźców oraz informacji, które musimy przyswoić. Codziennie wchłaniamy i przyswajamy tak dużą ilość informacji, że nie może to pozostać bez wpływu na naszą emocjonalność. To wszystko powoduje, iż jesteśmy coraz bardziej zmęczeni i podenerwowani.
Do wszystkich tych czynników dochodzi również permanentny stres, który jest niestety nieodłączną częścią naszego życia każdego dnia. To wszystko stawia przed pracodawcą pewne wyzwania i dylematy – czy i jak wspierać swojego pracownika? Czy zrobić coś, by mu pomóc, czy zostawić go z tym samego?
Jeśli przedsiębiorca nie zapewni pracownikowi komfortu w pracy – z pewnością odbije się to na jakości wykonywanej przez niego pracy oraz na poziomie lojalności wobec firmy. Jeśli dodamy do tego kwestie demograficzne – starzejące się społeczeństwo i coraz mniejszy przyrost naturalny, musimy spojrzeć perspektywicznie odpowiadając sobie na pytanie – co będzie za 10 czy 20 lat? W tym momencie wellness staje się koniecznością.
Badania nad satysfakcją pracowników sięgają już lat 50. XX wieku. Wtedy to amerykański profesor psychologii Frederick Herzberg na podstawie przeprowadzonych osobiście badań nt. zadowolenia i niezadowolenia z pracy, wysnuł teorię, że na motywację pracowników wpływają dwa rodzaje czynników – motywacyjne (wewnętrzne czyli potrzeby, których spełnienie wiąże się ze stanem zadowolenia odczuwanym przez człowieka oraz jego dążeniem do kreatywności jak osiągnięcia, uznanie, awanse) oraz higieny (zewnętrzne czyli takie, których brak spełnienia powoduje niezadowolenie np. warunki pracy, pewność pracy).
Z tej teorii wysuwa się wniosek, że programy realizowane w ramach corporate wellness powinny być rozpatrywane w ujęciu długoterminowej strategii rozwoju firmy wpisanej w jej kulturę organizacyjną. Jeśli mają stanowić silne narzędzie motywacji, muszą być umiejętnie wprowadzone poprzez odpowiednią strategię komunikacji wewnętrznej oraz przeszkoloną specjalnie grupę liderów.
Konsultacje strategiczne przy wprowadzaniu takich programów pozwalają uniknąć błędów, wyeliminować bariery i precyzyjne zanalizować potrzeby firmy. Te elementy są kluczowe, aby programy wellness nie stały się wspomnianym wcześniej “czynnikiem higieny” w teorii Herzberga – mówi Beata Dyraga, prezes grupy szkoleniowo-doradczej Prodialog, która od wielu lat doradza prezesom firm i dyrektorom HR jak zwiększać konkurencyjność ich firmy poprzez wdrażanie efektywnych programów corporate wellness.
Zaskakujące korzyści
Od dawna panuje słuszne przekonanie, iż dużo bardziej wydajnie i bezpiecznie jest zapobiegać niż leczyć. Ta zasada wierna jest także corporate wellness. Zdecydowanie bardziej opłaca się firmom inwestować w działania profilaktyczne i dobrą kondycję psychofizyczną pracowników, niż później ponosić koszty ich zwolnień lekarskich, czy obniżonej efektywności.
Liczne badania pokazują, że dobre samopoczucie pracowników wpływa korzystnie nie tylko na ich zaangażowanie w pracę, ale także na ich wydajność, efektywność i lojalność wobec pracodawcy.
Wellness to nie tylko aspekty związane z edukowaniem i szkoleniami. To również kwestia spójnej, konsekwentnej i konkretnej strategii komunikacyjnej danej firmy. Odpowiednio dobrany język, argumentacja, przykłady, kanały komunikacji czy tożsamość wizualna tworzą programy, które na stałe można zapisać w kulturze organizacyjnej firmy.
Dobrym przykładem staje się dbałość pracodawcy o ergonomię pracy swoich pracowników, czyli dostosowanie miejsca pracy do wymogów związanych z utrzymaniem prawidłowej postawy ciała podczas pracy przy komputerze, zakładanie pokojów relaksu w miejscu pracy, czy organizowanie dla pracowników specjalnych sesji ćwiczeń z fizjoterapeutą, mających ma celu wzmocnienie mięśni kręgosłupa i profilaktykę chorób zawodowych – dodaje Beata Dyraga.
W Polsce coraz więcej firm zaczyna dostrzegać niezbędność funkcjonowania corporate wellness. Jest to dobry znak, ponieważ równowaga emocjonalna pracowników i ich dobre samopoczucie są podstawą efektywności firm i jednym z najważniejszych czynników ich rozwoju.
Źródło: komunikat prasowy Core PR z 27 listopada 2013 r., data publikacji 10/2013