Jak sobie radzić z bierną obecnością pracowników?
Największym problemem pracodawców jest współcześnie bierna obecność pracowników w pracy. Jak sobie z nią radzić?
Jak sobie radzić z bierną obecnością pracowników w pracy? Nieobecność fizyczną można łatwo zauważyć. Tymczasem nieobecność w pracy duchem jest już dużo trudniej wykryć. Jak walczyć z tym zjawiskiem? Jaki wpływ na zaangażowanie i efektywność pracy ma polityka wellness w firmie?
Jak sobie radzić z bierną obecnością?
Jakiś czas temu największą konsekwencją finansową związaną z niedyspozycją pracownika były koszty jego absencji lub fluktuacji – gdy konieczna jest wymiana w przypadku dużych problemów zdrowotnych czy braku kompetencji. Obecnie pracodawcy powoli odkrywają, że największą bolączką naszych czasów jest tzw. bierna obecność. O ile nieobecność fizyczna jest widoczna i mierzalna, nieobecnych duchem zauważyć znacznie trudniej.
Bierna obecność (ang. presenteeism) to określenie stanu, w którym pracownik jest fizycznie obecny w pracy, ale nie jest w pełni efektywny z powodu osłabionej kondycji psychicznej lub fizycznej.
Jako główne przyczyny biernej obecności podawane są problemy mentalne, czyli niemożność skupienia, myślenie o problemach osobistych, chaos w głowie itp. Na drugim miejscu wymienia się problemy z kręgosłupem, które są już plagą naszych czasów, i bóle głowy. Jako trzecią przyczynę przywołuje się problemy gastryczne.
Bierna obecność skutkuje obniżeniem wydajności pracy pracownika nawet o 40 proc. Okazuje się ona znacznie kosztowniejszym problemem dla pracodawcy niż jej siostra – absencja. Problem w tym, że jest to zjawisko, które trudno dostrzec, a więc i trudno podjąć działania zapobiegające.
Artykuł Beaty Dyraga “Wellness w firmie (cz. 2)”ukazał się w magazynie “Personel Plus”, 02.2015