Wellness – niezbędne narzędzie strategii firmy?
Działania corporate wellness w pewnym sensie można nazwać modą. W dobrym tonie jest teraz prowadzenie zdrowego trybu życia i dbanie o siebie…
Jednocześnie dynamiczny rozwój branży wellness wynika z konkretnych potrzeb człowieka i zmian w tempie oraz trybie życia współczesnego, zachodniego świata. Te zmiany – w sposób pośredni i bezpośredni – dotyczą również biznesu. Czy zatem wellness to tylko moda czy faktycznie niezbędne narzędzie strategii firmy?
Podstawą przy wprowadzaniu programu wellness w organizacji jest analiza potrzeb ludzi, których program będzie dotyczyć. Od tego trzeba zacząć. Wprowadzenie programów wellness bez takiej analizy będzie zawsze mniejszą czy większą stratą pieniędzy – mówi Beata Dyraga, prezes firmy Prodialog.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Creating Sustainable Performance w styczniu 2012 r. na ponad 1200 menedżerach średniego i wyższego szczebla, zrównoważony pracownik jest o 32 proc. bardziej zaangażowany w pracę, o 16 proc. bardziej wydajny, a także aż o 46 proc. bardziej usatysfakcjonowany z pracy. Ponadto taka osoba jest o 130 proc. mniej podatna na wypalenie zawodowe.
Dobry program wellness wprowadza konkretne zmiany w zachowaniach, a nawet postawach ludzi, którzy w założeniu mają być lojalni, zdrowsi i bardziej pozytywnie nastawieni do życia i pracy. Wellness to nie są krótkoterminowe „strzały”, tylko długotrwały trend w zarządzaniu organizacją.
Rozmowa Małgorzaty Rzewuskiej z Beatą Dyraga pt. „Wellness w firmie – moda czy niezbędne narzędzie strategii firmy” ukazał się w Vademecum Pracodawcy (01/2014).