Corporate wellness dla człowieka i wydajności. Doświadczenia z biur i hal produkcyjnych
Badania kanadyjskie i amerykańskie ujawniły szereg przypadków, gdy długofalowy, przemyślany i konsekwentnie realizowany program corporate wellness przyniósł zwroty z inwestycji rzędu 600–700 proc.
Potwierdzają to wyniki przeprowadzonych na Uniwersytecie Harvarda metaanaliz na temat rezultatów działań takich projektów.
Strategicznie przemyślany i zorganizowany program wellbeingowy to bardzo silne narzędzie do budowania pozycji pracodawcy, sposób na podniesienie zaangażowania i wydajności pracowników, bezpieczeństwa pracy czy jakości. Na obniżenie absencji – tej faktycznej – wynikającej ze stanu zdrowia, ale też „fałszywej”, wynikającej z niskich wskaźników zaangażowania.
Wilk syty i owca cała
Wellness to w dosłownym tłumaczeniu „dobrostan”. Corporate wellness można by przetłumaczyć jako dobrostan ludzi, a poprzez to i firmy. Udaje się nam więc dzięki niemu przysłowiowo zaspokoić głód wilka i uchronić owcę.
Warunkiem jednak jest klarowność w zrozumieniu potrzeb zarówno ludzi, jak i biznesu. Wbrew pozorom przemyślany i dobrze zrealizowany program wellbeingowy stanowi odpowiedź na potrzeby biznesu. Aby przekonać zarząd do wprowadzenia takiego programu, trzeba myśleć powyższymi kategoriami i znaleźć realne połączenie między dwoma płaszczyznami.
Jeden z naszych klientów zatrudnia specjalistów, którzy pracują na dużych wysokościach, w ciągłych rozjazdach poza krajem, często w ekstremalnych warunkach pogodowych. Nierzadko są zmęczeni, dużo jeżdżą, doskwierają im problemy związane z rozłąką, bolący kręgosłup i dolegliwości żołądkowe spowodowane nie najlepszym i zmiennym sposobem odżywiania.
Zobacz też: wellbeing w firmie POL-Inowex
Zadbanie o te sfery zdecydowanie polepszyło atmosferę w zespole, ogólne samopoczucie pracowników, zaangażowanie i efektywność ich pracy. Zrealizowane potrzeby pracownika przełożyły się na wyniki biznesowe.
Odpowiedź na bolączki współczesnego HR-u
W obliczu obecnej sytuacji na rynku pracy oraz ogólnych trendów powodów, dla których corporate wellness może być niezwykle silnym narzędziem w rękach HR-u, ciągle przybywa.
Artykuł Beaty Dyraga z Prodialogu pt. „Corporate wellness dla człowieka i wydajności – doświadczenia z biur i hal produkcyjnych” ukazał się w magazynie Personel Plus (05/2018).
* Temat „Corporate wellness dla człowieka i wydajności – doświadczenia z biur i hal produkcyjnych” prezentowany był w 2017 r. przez Beatę Dyraga w wybranych miastach podczas cyklu konferencji Perspektywy HR.