Chcesz porozmawiać?
Zostaw swój telefon – oddzwonimy.

strona główna > w mediach > Jak motywować pracowników, czyli narzędzia szefa

Jak motywować pracowników, czyli narzędzia szefa

16-10-2021

Przeczytaj artykuł Beaty Dyraga „Narzędzia szefa, czyli jak motywować”, który ukazał się w Gazecie Finansowej.

Jak motywować pracowników w dobie rosnącego tempa życia, mnogości informacji do przyswojenia? Jak ich wesprzeć, aby umieli się dostosować do szybko zmieniających się wymogów i realiów rynku pracy? Ostatecznie wszystko to ma wpływ na poziom stresu. I wszystko odbija się szerokim echem na odporności psychicznej i fizycznej pracownika.

Wzrasta ryzyko pojawienia się chorób zawodowych. Pojawia się wypalenie zawodowego, spada kreatywność, motywacja i skuteczność działania. Dlatego zadaniem dobrego pracodawcy jest wesprzeć pracowników w zadbaniu o równowagę i odporność.

Bez pracowników nie ma biznesu

Pracownicy są podstawą każdej organizacji. To ich entuzjazm, motywacja, siły i kompetencje budują sukces danej firmy. Człowiek, który odczuwa skutki przeciążenia stresem czy pracą fizyczną, jest mniej efektywny niż ten, który czuje się świetnie, jest zadowolony i wypoczęty.

Wszyscy wiemy, jakie są skutki wielogodzinnej pracy w pozycji siedzącej przed komputerem, czy w pozycji stojącej, np. na taśmie produkcyjnej lub ciągłej jazdy samochodem. Dopadają: obciążenie kręgosłupa, bóle mięśni i stawów, bóle głowy, problemy ze wzrokiem, trudności z koncentracją, wzmożona pobudliwość nerwowa.

Według statystyk, bóle pleców to jedna z najczęstszych przyczyn wizyt u lekarza i zwolnień lekarskich, a przede wszystkim fluktuacji i kosztów związanych z “bierną obecnością”. A w obliczu polskich statystyk i trendu starzejącego się społeczeństwa, kwestie zdrowia pracownika stają się coraz bardziej odczuwalne.

Już w latach 50. XX wieku amerykański profesor psychologii Frederick Herzberg na podstawie przeprowadzonych osobiście badań nt. zadowolenia i niezadowolenia z pracy, wysnuł teorię, że na motywację pracowników wpływają dwa rodzaje czynników – motywacyjne (wewnętrzne) oraz higieny (zewnętrzne).

Czynniki motywacyjne to nic innego jak potrzeby, których spełnienie wiąże się ze stanem zadowolenia odczuwanym przez człowieka oraz jego dążeniem do kreatywności (czyli osiągnięcia, uznanie, awanse). Natomiast czynniki higieny to takie, których brak spełnienia powoduje niezadowolenie (warunki pracy, pewność pracy).

By pracownik był zadowolony

Jak sprawić, żeby pracownicy byli zadowoleni i z pełnym zaangażowaniem wykonywali swoją pracę? Wielu pracodawców odpowie na to pytanie: podwyższyć zarobki. Jednak jest to rozwiązanie krótkofalowe i nie rozwiązuje podstawowego problemu, jakim jest poczucie zmęczenia, brak równowagi psychicznej i fizycznej pracownika.

Czytaj też: jak zbudować satysfakcję pracownika? 

Ponadto teoria Herzberga dowodzi, że dzięki stosowaniu nagród pieniężnych unika się poczucia deprywacji ekonomicznej. Natomiast taka nagroda nie stanowi samoistnego źródła zadowolenia.

Dlatego idealnym sposobem motywacji jest wdrożenie w organizacji programu wellness. Corporate Wellness to nowoczesny trend zarządzania organizacją, którego podstawą jest założenie, że pracownik jest najcenniejszym dobrem firmy.

Zatem przedsiębiorca na dzisiejszym rynku pracy powinien liczyć się z tym, że potencjał jego firmy tkwi właśnie w jego pracownikach. Musi zobaczyć w nich nie tylko ludzi wykonujących na czas jego polecenia, lecz też osoby, które mogą dotykać problemy natury fizycznej, jak i emocjonalnej.

W praktyce, Wellness w korporacji to specjalne programy na rzecz zdrowia pracowników, które obejmują m.in.: warsztaty z zakresu radzenia sobie ze stresem, technik rozładowania napięcia, skutecznej komunikacji w firmie, szkolenia i warsztaty na temat zdrowego odżywiania, profilaktyki zdrowia chorób psychosomatycznych i zawodowych.

To również dbanie o ergonomię pracy. Przykładowo nauka prawidłowej postawy ciała przy komputerze, aranżacja zdrowego stanowiska pracy, zakładanie pokojów relaksu. Ważne jest też organizowanie dla pracowników specjalnych sesji ćwiczeń z fizjoterapeutą. Mają one ma celu wzmocnienie mięśni kręgosłupa czy nauczenie sposobów na regenerację sił i odświeżenie – często przeciążonego informacją – umysłu.

Nie można pominąć działań na rzecz bezpieczeństwa pracy, ekologii oraz kwestii zarządzania różnorodnością w kontekście płci oraz wieku.

Jak motywować pracowników?

Programy realizowane w ramach corporate weliness powinny być rozpatrywane w ujęciu długoterminowej strategii rozwoju firmy, wpisanej w jej kulturę organizacyjną. Jeśli mają stanowić silne narzędzie motywacji, muszą być umiejętnie wprowadzone poprzez odpowiednią strategię komunikacji wewnętrznej oraz przeszkoloną specjalnie grupę liderów.

Konsultacje strategiczne przy wprowadzaniu takich programów pozwalają uniknąć błędów, wyeliminować bariery i precyzyjnie zanalizować potrzeby firmy. Powyższe elementy są kluczowe, aby programy Wellness nie stały się wspomnianym wcześniej czynnikiem higieny w teorii Herzberga.

Liczne badania pokazują, że dobre samopoczucie pracowników wpływa korzystnie na ich zaangażowanie w pracę, wydajność, efektywność oraz lojalność wobec pracodawcy. Pracownik, który ma zrównoważony balans w sferach swojego życia, wykazuje o 32 proc. większe zaangażowanie w pracę! O 16 proc. większą wydajność, a także aż o 46 proc. większą satysfakcję z pracy. Ponadto taka osoba jest o 130 proc. mniej podatna na wypalenie zawodowe*.

* Badanie przeprowadzone przez Creating Sustainable Performance w styczniu 2012 roku na ponad l200 menedżerach średniego i wyższego szczebla. 

Beata Dyraga jest prekursorką działań corporate wellness w Polsce, założycielką Prodialogu i SZKOŁY WELLBEINGU W ORGANIZACJI. Trenerka psychologii biznesu od 20 lat realizuje kompleksowe programy wellbeingowe.

Artykuł Beaty Dyraga pt. „Narzędzia szefa, czyli jak motywować pracowników” ukazał się w Gazecie Finansowej (22/11/2013)